Stom. Stom. Stom. Hoe falen tot een beter resultaat kan leiden.

By Wilma van Tuyl | Geen categorie

sep 17
Drama queen

 

Blog klaar? Check. Eerste nieuwsbrief 2015 klaar? Check.

Ik druk op Plaatsen. Er gebeurt niets.

Ik druk nog een keer. Nu zie ik mijn hele tekst niet meer.

Heel even lijkt de wereld stil te staan.

Een paar seconden zweef ik in een soort tussengebied: het niet bevatten van wat ik voor mijn ogen zie gebeuren en het besef dat er iets ergs is gebeurd.
Dat kan niet waar zijn.
Wanhoop, ongeloof en verbijstering. En dan het besef.
#gr!☹(*&^! Een hartgrondige vloek. Buikpijn.
Dan ga ik redden wat er te redden valt. Ik probeer de tekst terug te halen met behulp van mijn nerd vrienden.
Ik schuim mijn pc af naar een restje overgebleven tekst.

Nul. Nada. Niente. Mijn tekst is en blijft onvindbaar.

 

Al mijn werk voor niets.
Stom. Stom. Stom.

 

John Cleese beschrijft iets soortgelijks in zijn Ted talk On creativity.

Hij vertelt hoe hij het manuscript van Monty Python verliest en dat hij ten einde raad is.


Hij herpakt zich en schrijft de tekst zo weer op, uit het hoofd.

Later vind hij de oorspronkelijk tekst weer terug. Het tweede manuscript, zegt Cleese, was zoveel beter dan het eerste.
Niet altijd is de eerste versie het beste, concludeert hij.

 

Tijn Touber beschrijft in zijn boek hoe hij tijdens een vliegreis een artikel schrijft -met deadline natuurlijk. En kwijtraakt. Natuurlijk.

Bij thuiskomst is hij wanhopig. Zijn vriendin troost hem.

 

Daarna herschrijft hij het en hij is verbaasd over het gemak waarmee hij dat doet.

Het resultaat, zegt hij, is nog beter dan de eerste keer.
Soms kan verlies een zegen zijn.



Lessen in hoe te reageren bij falen. En hoe niet.

Als je mist, mis dan ook de les niet. -Dalai Lama

Wat gebeurt als iemand een ‘fout’ maakt of als hij iets doet wat als een persoonlijke falen wordt gezien?

Wat zijn de reacties erop?

 

Toen ik op facebook lucht gaf aan mijn woede en teleurstelling over het kwijtraken van mijn tekst, kreeg ik -met de beste bedoelingen- de volgende reacties:

 

1. Advies: je moet je tekst eerst in Word schrijven (Ja, duh)

2. Vingerwijzen: je weet toch dat de Cloud onbetrouwbaar is (Nu wel)

3. Probleem kleiner maken: Zo erg is het niet (Grrrr, dat is het wel)

4. Je ervaring op een hoger plan tillen: Interessant is…. (Nee, ik wil nu nog even helemaal niets ervan leren)

5. Sussen en ontkennen: Het komt wel weer boven (Niet dus)

6. Nog meer technisch advies (Als ik dat had gesnapt, was het niet gebeurd. En ik kan nog niet naar je luisteren, snap je)

7. Zeggen dat ik kalm moet blijven (Mag ik effe gillen)

 

Gek genoeg geven mensen zelden wat je nodig hebt.

 

Ongewild helpen ze je –goed bedoeld allemaal- nog wat verder de put in. Facebook is een probaat middel om te zien hoe de gemiddelde mens omgaat met problemen.

Hun reactie sluit niet altijd aan bij je behoefte op dat moment.


Wat was mijn behoefte?

 

Laat me uitrazen

Luister en toon begrip

Geef me niet de schuld

Geef geen advies

Kom niet met je eigen problemen

Kortom: erken en bevestig van wat er is gebeurd. Meer niet.

 

Gelukkig zijn er altijd mensen die meehuilen met de wolven.

Die het gevoel van verloren idee en tijd herkennen. Die dat durven te erkennen.


En mij in hun reactie het gevoel geven dat ik NIET stom ben.

Of de vorige versie beter was?

We zullen het nooit weten.

 

 

Hoe ga jij, je team of organisatie om met fouten?

 

Hoe zorg je voor een cultuur van stralend falen?

Zodat fouten niet onder tafel worden gemoffeld?

Waardoor je kansen op ontwikkeling laat liggen?

 

In mijn volgend blog (sic!):

3 werkvormen over Falend leren

Waarom fouten maken essentieel is bij leren en ontwikkelen
En hoe het bijdraagt aan een beter resultaat.

Tip: Schrijf je in voor mijn speellijst en ik stuur je de drie werkvormen toe.
Met uitgebreide toepassingsmogelijkheden bij team en organisatie thema’s.

Tip: Lees Er zijn fouten gemaakt (maar niet door mij). ; Carol Tavris & Elliot Aronson

 

Voor trainers, teams en managers die willen ervaren wat de waarde van ervarend leren is.

Laat een reactie achter:

Laat een reactie achter:

Share This